أحــــلـــى بــيــطـــرى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أحــــلـــى بــيــطـــرى

ملتقى طلاب كليه الطب البيطرى جامعه كفر الشيخ

الرئيسيةwww.a7lavet.ahlأحدث الصورالتسجيلدخول

الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين

H & SAM
dr toulan
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
dr toulan
عضو جديد
عضو جديد

الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين Empty
مُساهمةموضوع: الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين   الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين Icon_minitimeالثلاثاء يونيو 16, 2009 7:03 pm

اعلنت السلطات الليبية عن ظهور وباء الطاعون الدملي في مدينة طبرق الساحلية شرق البلاد قرب الحدود مع مصر.

وقال مسؤول في منظمة الصحة العالمية ان المنظمة سترسل فريقا منها الى ليبيا لبحث الوضع.

ويقدر عدد الحالات المعلن عنها بما بين 16 و18، وذلك اول ظهور للوباء في ليبيا منذ نحو عقدين من الزمن.

ووباء الطاعون هذا من النوع الذي عرف في العصور الوسطى بوباء الموت الاسود، وتسببه بكتيريا يرسينيا بستيس.

وكان ابشع انتشار لذلك الوباء في القرن الرابع عشر واسفر عن مقتل اكثر من 75 مليون شخص، اكثرهم في اوروبا التي فقدت ثلث سكانها بسبب ذلك الطاعون.

وقال جون جبور خبير الامراض في منظمة الصحة العالمية ان المنظمة "ليست لديها بعد صورة واضحة عن الوضع في ليبيا".

واكد المعلومات الاولية التي اعلنتها ليبيا رسميا بشأن عدد الاصابات ووفاة واحدة من الوباء، وقال ان طرابلس طلبت مساعدة المنظمة.

وفي مصر، حيث اصاب الذعر سكان المناطق القريبة من الحدود الليبية، نقلت وسائل الاعلام المحلية عن المسؤولين المصريين انه لا توجد اصابات بالطاعون في البلاد وان الاحتياطات تتخذ للوقاية بالتنسيق بين وزارة الصحة المصرية والقوات المسلحة.

وتحمل القوارض وباء الطاعون هذا، الذي يصعب القضاء عليه تماما، بشكل شبه دائم.

وتسجل منظمة الصحة العالمية ما بين الف وثلاثة الاف حالة اصابة بالطاعون سنويا، اكثرها في الكونغو واوعندا ومالاوي وموزمبيق وتنزانيا في السنوات الخمس الاخيرة.

ويؤدي الطاعون الى ما بين 100 الى 200 وفاة سنويا في العالم، ويمكن ان يؤدي الى الوفاة في ايام اذا لم يعالج بالمضادات الحيوية
H & SAM
عضو ممتاز
عضو ممتاز
H & SAM

الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين Empty
مُساهمةموضوع: رد: الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين   الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين Icon_minitimeالثلاثاء يونيو 16, 2009 10:29 pm

ينهار ابيض Shocked Shocked Shocked

دانا كنت بنام وانا فاتح الشبابيك affraid affraid affraid

بعد كده هقفلهم Sleep Sleep Sleep
dr toulan
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين   الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين Icon_minitimeالأربعاء يونيو 17, 2009 11:59 pm

طيب ابقى استغطى كمان كويس
H & SAM
عضو ممتاز
عضو ممتاز
H & SAM

مُساهمةموضوع: رد: الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين   الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين Icon_minitimeالخميس يونيو 18, 2009 12:25 am

لأ ما انا هقفل الشبابيك ........... Very Happy Evil or Very Mad Evil or Very Mad
فيمتو أبو المتاحيف
عضو ممتاز
عضو ممتاز
فيمتو أبو المتاحيف

مُساهمةموضوع: رد: الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين   الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين Icon_minitimeالخميس يونيو 18, 2009 2:59 am

يالهوى انا كمان كنت بفتح الشبابيك

وكمان مش بستغطى كويس

انا لازم اظبط نفسى بقه

شكرا على التنبيه يا بارنى
فيمتو الرئيس المعظم
عضو ممتاز
عضو ممتاز
فيمتو الرئيس المعظم

مُساهمةموضوع: رد: الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين   الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين Icon_minitimeالخميس يونيو 18, 2009 4:56 am

استغطى كويس scratch

يجماعه الدنيا حر...هوا اى رد عجن والسلام

سؤالى المهم بقا هوا ده فعلا علامه من علامات الساعه؟
دخول الطاعون مصر
انا سمعت المعلومه دى بس مش متأكد من المصدر
ياريت حد عارف ياجوبنى على الاستفسار ده.
توبيك رائع الحقيقه وياريت كلنا ناخد بالنا ونستغطى كويس زى ماحضرتك نوهت فى الرد
....
مع تحيات يوسف الضو
smily rose
عضو ممتاز
عضو ممتاز
smily rose

مُساهمةموضوع: رد: الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين   الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين Icon_minitimeالخميس يونيو 18, 2009 12:28 pm

فعلا ياجماعه دى حاجه تخوف طيور وخنازير وطاعون كمان ؟ انا شايفه انها ولا عشان احتياطات امن ولا نظافه ولا حجر صحى ولاحاجه اكيد فى حاجه فى الدنيا بتحصل ربنا مش راضى عنها وده عقاب من ربنا بس المشكله ان من كتر مابيحصل الواحد مابقاش عارف يحصر الغلط فى الدنيا وبالنسبه لسؤال اندى فعلا انا كنت سمعت ان من علامات يوم القيامه انتشار الاوبئه فى العالم واللى تقريبا هيروح فيها ناس كتير قوى والله اعلم ربنا يخرجنا منها على خير
fara7
عضو ممتاز
عضو ممتاز
fara7

مُساهمةموضوع: رد: الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين   الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين Icon_minitimeالخميس يونيو 18, 2009 9:08 pm

اللهم احفظنا وارحمنا برحمتك يارب العالم .....
ربنا يستر ... بجد مش عارفه فى ايه وايه اللى بيحصل ده ربنا يعافينا يارب..
بس فعلا ربنا مش راضى عنا .. اللهم احفظنا

الطاعون فى ليبيا على مشارف مصر ............... اللهم انا نسالك العفو و العافية يارب العالمين
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» اللهم احفظنا....امين
» ( هى وهو ) يارب تعجبكم
» نكت حلوة يارب تعجبكم
» يارب تنجح ياتتح
» يارب نتفق عليها ونعملها سوا