أحــــلـــى بــيــطـــرى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أحــــلـــى بــيــطـــرى

ملتقى طلاب كليه الطب البيطرى جامعه كفر الشيخ

الرئيسيةwww.a7lavet.ahlأحدث الصورالتسجيلدخول

اصعب حالات الفيلد...........بتشوفوها يوميا

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
dr.abdelhamid2006
عضو نشيط
عضو نشيط

اصعب حالات الفيلد...........بتشوفوها يوميا Empty
مُساهمةموضوع: اصعب حالات الفيلد...........بتشوفوها يوميا   اصعب حالات الفيلد...........بتشوفوها يوميا Icon_minitimeالأحد مارس 22, 2009 11:48 pm

السلام عليكم زملائى الافاضل بالكليه
انا بحسدكم والله
عارفين ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

علشان الحالات الصعبه كلها بتشوفوها يوميا فى الكليه
ولكن الفلدجى الصح اللى هيستفيد منها لانها بتيجى الكليه بعد قصة كفاح مريره من كل الاطباء
ياريت تستفيدوا منها
معظمها
1-حاله عنده حمى مزمنه والحراره بتروح وتيجى سواء فى بقره او جاموسه ؟ ايه هيه ؟ وليه ؟ بتشوفوها كتيير
2- حاله عندها نفاخ متكرر ولما يتعالج تاكل وتبقى كويسه وبعد كده تتنفخ تانى؟ ايــــــــــــــــــــــــــــــــه الحاله؟
3- حاله بها ورم فى الدش(dewlap) وقاطعه الاكل تقريبا و اعراض اخرى؟ ايه الحاله؟
والله حالات كتيير وانا شفتها بنفسى الفتره اللى فاتت

ياريت تردو وان شاء الله هنتكلم عن كل حاله بالتفصيل
والله ولى التوفيق
micododo
عضو ممتاز
عضو ممتاز
micododo

مُساهمةموضوع: رد: اصعب حالات الفيلد...........بتشوفوها يوميا   اصعب حالات الفيلد...........بتشوفوها يوميا Icon_minitimeالإثنين مارس 23, 2009 7:48 pm

اخيرا لقيت حد يعبر المواضيع العلمية Laughing Laughing Laughing
بجد شغل جامد يا دكتور
انا عن نفسي بقول الحاله التانيه دي trumatic precarditis
باقي الحالات بقي مش عااااااارف scratch scratch
شكرا ل اهتمامك يا دكتور
dr.abdelhamid2006
عضو نشيط
عضو نشيط

مُساهمةموضوع: رد: اصعب حالات الفيلد...........بتشوفوها يوميا   اصعب حالات الفيلد...........بتشوفوها يوميا Icon_minitimeالإثنين مارس 23, 2009 10:05 pm

السلام عليكم زميلى الفاضل
شكرا على مرورك
ويارب نهتم كلنا بالمواضيع العلميه
وياريت نقارن منتدانا بالمنتديات الاخرى الممتازه زى منتدى طلاب المنصوره وبيطرى المستقبل وغيرها
بالنسبه للحاله التانيه ممكن تكون
1- بسبب اى جسم غريب مثل كيس- حبل -جوانت -اى حاجه تسد ماقبل الكرش او مابعد المنفحه (abomasum)
او تضخم والتهاب شديد فى بعض الغدد الليمفاويه او وجود خراج كبير يضغط على فتحات خروج الغازات
او trumatic reticulitis غالبا والسبب هو عدم التفريغ الكامل للغازات خلال الفتحات الطبيعيه لخروجه وهى cardiac opening والامعاء
هذه الحالات مكن نعمل لها فتح الكرشrumenotomy ونخرج الجسم الغريب اذا استطعنا وقد تنجح هذه العمليه وقد تفشل حيث يصعب احيانا الوصول لمكان الجسم الغريب او المسبب الرئيسى
ونكمل فيما بعد
والله ولى التوفيق
حازم عمرو
عضو جديد
عضو جديد
حازم عمرو

مُساهمةموضوع: رد: اصعب حالات الفيلد...........بتشوفوها يوميا   اصعب حالات الفيلد...........بتشوفوها يوميا Icon_minitimeالأحد أغسطس 30, 2009 12:12 am

السلام عليكم
انا صحيح مش دكتور بس متطفل على مهنة الطب البيطري بقول انه على الاغلب انه حالة الانتفاخ هي راح اتكون من كيس اوجم اخر متل ما افضخونا الدكتور في الاول والسبب هاض راح يمنع الحيوان من ان يكسب اي من انه يسمن
والحرارة المتكررة اكيد حيكون خلل في جهاز المناعة بحيث يبدأ المرض بشكل بسيط ومن ثما يقاوم ويتغلب عليه الجسم لكن بعد ان يكون قد ظهرت له بعض الاعراض على الجسم واولها الحرارة

اصعب حالات الفيلد...........بتشوفوها يوميا
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» اشهر حالات الولاده في الفيلد ..من الاخر و سيبك من العك الي بناخده....
» حالات احتباس المشيمهretained placenta
» هل تعلم انك تشرب الخمر يوميا!!!!!!!!!!!!!!
» حالات اعدام من المجزر
» حصريا و علي منتدانا و بس: جميع الادويه البيطري المستخدمه في الفيلد بالصور مع الجرعه والاستخدااااااااااام