أحــــلـــى بــيــطـــرى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أحــــلـــى بــيــطـــرى

ملتقى طلاب كليه الطب البيطرى جامعه كفر الشيخ

الرئيسيةwww.a7lavet.ahlأحدث الصورالتسجيلدخول

ازاى نوصل لحياه صحيحه بانسان اصح

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
smily rose
عضو ممتاز
عضو ممتاز
smily rose

ازاى نوصل لحياه صحيحه بانسان اصح Empty
مُساهمةموضوع: ازاى نوصل لحياه صحيحه بانسان اصح   ازاى نوصل لحياه صحيحه بانسان اصح Icon_minitimeالخميس يوليو 02, 2009 2:11 am

ااولا ياجماعه انا عارفه ان الكلام اللى هيتقال ده كلنا عارفينه بس اكيد احنا بنحتاج من وقت للتانى اننا نفكر بعض بحاجات يمكن انها تتنسى او الدنيا ومشاغلها تنسيها لنا عاوزين نعرف احنا ايه مشكلتنا عامه ولاد او بنات ؟ هى اننا مش عارفين نحقق حاجات عاوزنها او اننا اصلا مش عارفين احنا عاوزين ايه ؟او اننا عارفين ومش بنعمل اللى مفروض نعمله عشان تحقيق الهدف ده الكلام طبعا هيبقى كتير قوى عشان كده احنا اكيد هناخده واحده واحده ونعرف اراء بعض وننقل للخطوه اللى بعدها فى البدايه لازم ناخد بالنا من حاجه مهمه جدا وهى كلمه اشمعنى اشمعنى فلان راكب عربيه وانا لا؟ او اشمعنى لابس كويس وانا لا؟ او بياكل كويس وانا لا؟ او بيقبض احسن منى ليه ماناخدهاش بالعكس اشمعنى انا صحتى كويسه وفلان لا ؟ اشمعنى انا باكل وغيرى مش لاقى ياكل؟اشمعنى عندى شهاده كويسه وغيرى لا؟ طبعا مش كلنا عندنا اشمعنى بس لازم نفتكرها ياشباب الناس انواع فينا اللى عارف هو عاوز ايه ومحدده وبيعلم نفسه ويدربها وبيعمل كل الاسباب عشان يوصل وفينا اللى عارف عاوز ايه بس مابيعملش حاجه وبتتعلق طبعا على شماعه ان هنتدرب او هنهيا نفسنا لهدفنا ازاى ؟ ظروف الحياه؟وفينا اللى مش عارف اصلا هو عاوز ايه بس هو عاوز يعيش مبسوط ويبقى تمام بس مش عارف يعمل ايه او ازاى او يمشى ازاى؟ بالاضافه لان فينا اللى بيقول الهدف ده مش لاقيه سواء شغل او فلوس او صحه او ما الى ذلك بس هل الشخص ده سال نفسه هل انا فعلا مهياه لانى اوصل لكده ؟هل انا عندى المميزات اللى تخلينى اعمل كده ؟طبعا ممكن الرد لا ؟ وبرده هيجيب العيب على الظروف مثلا انا هدفى انى اكون فى شغل كويس طيب هل انا عديت نفسى لكده ؟ هل انا خدت شهاده كويسه لكده؟ هل انا اتعلمت المهارات اللى الهدف بتاعى محتاجها؟ كل واحد لازم يعرف الاول هو عاوز ايه وازاى يحققه ؟ ياريت نتشارك مع بعض ونعرف احنا عاوزين ايه ؟ونوصله ازاى جايز كل واحد يبقى عنده نصيحه لحد اكيد هنفيد ونستفيدونكمل كلامنا بعد مانعرف عاوزين ايه
sound of silence
عضو ممتاز
عضو ممتاز
sound of silence

مُساهمةموضوع: رد: ازاى نوصل لحياه صحيحه بانسان اصح   ازاى نوصل لحياه صحيحه بانسان اصح Icon_minitimeالخميس يوليو 02, 2009 4:37 pm

توبيك تحفه سمايلي

اكيد انا بتمني اني اكون في وظيفه كويسه......بس بصراحه انا معنديش المؤهلات اللي تتناسب مع الوظيفه دي
لاني ببساطه خدتها نظري....ممارستش حاجه عملي.....وبصراحه اكتر انا لما اكون في موقف وحد بيسالني في مجالي ...بقول معرفش لاني بخاف انصحه نصيحه غلط...او بروح اسال دكتور في الكليه عشان مسببش اذي للشخص اللي سالني.....بصراحه الحوار ده مشكله بالنسبه الي وخاصه ان فرصه وجودي في الحياه العمليه نادره جدا تكاد تكون معدومه ......لكوني بنت فالحوار صعب شويه...فهماني اكيد انتي مريتي بالمواقف دي
فيمتو أبو المتاحيف
عضو ممتاز
عضو ممتاز
فيمتو أبو المتاحيف

مُساهمةموضوع: رد: ازاى نوصل لحياه صحيحه بانسان اصح   ازاى نوصل لحياه صحيحه بانسان اصح Icon_minitimeالخميس يوليو 02, 2009 6:13 pm

يخربيت النكد ليه بتفكرينا بس

والله كلامك مؤثر جدااااااااااااااااااااااااا

بس لاسف صرييييييييييييييييييييح اوىىىىىىىىىىىىىى
smily rose
عضو ممتاز
عضو ممتاز
smily rose

مُساهمةموضوع: رد: ازاى نوصل لحياه صحيحه بانسان اصح   ازاى نوصل لحياه صحيحه بانسان اصح Icon_minitimeالجمعة يوليو 03, 2009 12:59 am

تلميذتك ياكبيييييييييييييير فى النكد هههههههههههههههههههههه
smily rose
عضو ممتاز
عضو ممتاز
smily rose

مُساهمةموضوع: رد: ازاى نوصل لحياه صحيحه بانسان اصح   ازاى نوصل لحياه صحيحه بانسان اصح Icon_minitimeالجمعة يوليو 03, 2009 1:13 am

شفتى ياساوند انتى بتقولى ايه؟ انا معنديش المؤهلات ليه ؟
لما نيجى ندور هنلاقى اننا احنا اللى ماحاولناش نتعلمها المهارات دى عارفه هو كلام يزعل بس اسالى نفسك شويه اسئله وانتى هتجاوبى بنفسك واى حد هو اللى هيجاوب على نفسه اسالى انا معنديش المهاره ليه ؟ هل عشان مش متاحه؟ وللا حد وقف فى طريقى انى اتعلمها ؟ وللا متعبه ؟ مع انها مش سبب انها متعبه بس احنا بنسرد كل الاحتمالات فى الاخر هنلاقى اننا احنا اللى ماحاولناش
بحجج كتير بقه مزاكره او مفيش وقت مع ان اللى عاوز يعمل حاجه هيعملها اقولك حاجه كمان انا عارفه ان النصيب بتاع ربنا ومحدش بياخد اكتر من اللى ربنا كاتبه له بس المحاوله وكلنا زى بعض كل واحد فينا واخد ال 24 قيراط بتاعته انتى عندك شهاده مثلا وانا معنديش مثلا بس الاكيد ان ربنا مدينى حاجه مش عندك انا عاوزه اوصلك ايه ؟
اوصل ليكى فكره اننا كلنا زى بعض محدش زايد على حد ولا ناقص عن حد غير فى الاراده اننا نوصل للى احنا عاوزينه فليه نعطل نفسنا او نخسر نفسنا حاجات وفرص ممكن نندم عليها بحجه بقه وقت واصل مش فاضيين وكده على فكره الكلام مش ليكى لوحدك والله يعنى مش موجه ليكى بالذات بس حظك انك انتى اللى جيتى فى وش المدفع فى الاول هههههههههههههه
ياجماعه كل حاجه اكيد فى الاول صعبه بس لو حاولنا اكيد ان شاء الله ربنا هيوفقنا للى احنا عاوزينه
veta
عضو ممتاز
عضو ممتاز
veta

مُساهمةموضوع: رد: ازاى نوصل لحياه صحيحه بانسان اصح   ازاى نوصل لحياه صحيحه بانسان اصح Icon_minitimeالجمعة يوليو 03, 2009 3:58 pm

بس يا سوند نسيتى تتكلمى ان فى ظروف خارجية ممكن تمنع تحقيق حلمنا

زى الواسطة

يعنى انا مثلا بقالى سنةونصف فى مجال الدعاية اتعلمت منها كتير جدا وبحبها جدا

ونفسى اكون فى شركة مالتى وكذا مرة اقبل وبعد كدة اتفاجا ان حد خد مكانى لانة داخل بواسطة

يعنى المؤاهلات موجودة بس هتعملى اية ( لة فى ذلك حكم )
sound of silence
عضو ممتاز
عضو ممتاز
sound of silence

مُساهمةموضوع: رد: ازاى نوصل لحياه صحيحه بانسان اصح   ازاى نوصل لحياه صحيحه بانسان اصح Icon_minitimeالجمعة يوليو 03, 2009 8:13 pm

الواسطه...........اه طبعا انتي هتحكيلي عليها
دي بقت منتشره ببشاعه في المجتمع
ده بقي في وظائف اساسها واسطه.........عندك قدم.....معندكش ميلزمكش...زي الشرطه مثلا
وان شاء الله ربنا يكتبلك نصيب في حاجه احسن من شركه مالتي......فمتزعليش فيتا علي حاجه فاتتك ان شاء الله خير وحاولي تاني
وبصراحه بالنسبه لمجال الدعايه ده انا نفسي اعمل عليه توبيك....ويارب يعجبكوا وتفهموا قصدي فيه ايه

ميرسي كتير سمايلي.....صحيح انا نفسي احاول بس انا كنت مستنيه حد يديني الفرصه دي...بس ناس كتير قالولي اني لازم انا اخلق الفرصه دي بنفسي لان الفيلد ده بخيل جدا......ميرسي ليكي كتير

ازاى نوصل لحياه صحيحه بانسان اصح
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» ازاى نوصل حبنا لبر الامان ؟
» ازاى تعيش مرتاح
» ابو كرتونه
» اول مكالمه المفروض تبقى ازاى
» ازاى تعرف ان جهازك مخترق؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟